Utólag hőszigetelt furgonok – Szigetelt felépítmények
Gyakorta előfordul, hogy szállítmányozó cégek furgon gépjárműveket vesznek igénybe ahhoz, hogy a hűtött árujuk szállítását megoldják, vagy olyan gépjármű alvázakat terveznek vásárolni, amire hőszigetelt felépítményt szeretnének.
Korszerű megoldásokkal, szigetelés kialakítással, megfelelő hűtési kapacitás alkalmazásával minimálisra csökkenthető a hőhidak kialakulása, maximálisra pedig az áru biztonságos, hűtött szállítmányozásának lehetősége.
Legyen szó tojásról, húsról, csontról, európai, vagy egzotikus növényfélékről, péksüteményekről, cukrászati készítményekről, ügyfeleink olyan átlag feletti kialakítást kaphatnak, mely elvárásaikat a legmesszemenőbben kiszolgálja.
A hőfoktartományt és a szállítás célját figyelembe véve, általánosságban elmondható, hogy 2 módon lehetséges meghatározni a szigetelések kialakítását
-
+5°C-os raktérhőmérsékletre optimalizált szigetelés
-
-18 °C-os hőmérsékletre optimalizált szigetelés
Mindkét kialakításnál fontos szempont:
-
Mit is szeretne szállítani ügyfelünk?
-
Milyen gyakorisággal tervezi nyitni-csukni az ajtókat?
-
Helyileg hol fogja használni a felépítményt?
-
Van-e elképzelt raktérhűtő típusa?
Utólagos hőszigetelés kialakításakor a hőfok közel állandó biztosítása a legfontosabb cél
A raktér ajtóinak nyitási gyakorisága, az elvárt hőfok mind olyan paraméter, amit a tervezés folyamatában állandóan figyelembe kell vennünk. A hőszigetelés kialakításán számos feltétel változtathat, hiszen egy terítő jellegű fuvarozás esetén, akár rövidebb utak alatt többször is meg kell állni az ajtót nyitni-csukni az áruk kipakolása, az üres tárolók bepakolása céljából.
A hőfok biztosítására ilyen esetben is több mód van.
-
1. Raktérhűtő teljesítményének túlkalibrálása
A túl kalibrálás egy jó megoldás, ugyanakkor költségesebb is, hiszen ezek a hűtőgépek drágábbak.
Mind a hátsó, mind az oldalsó ajtóknál egy egyszerűbb megoldással egy hőfüggönyt lehet felszerelni. Aminek a célja, hogy a nyitott ajtón át árut pakolás közben a lehető legkevesebb hőcsere történjen.
Hátsóajtó
Újabb fajta furgon felépítmények íves oldala, teteje, olyan felületet ad, ami megnehezíti a legtöbb hasznos légköbméter kialakítását. Így a hátsó ajtó mögötti tokozás jó megoldás lehet. Ez a hasznos hosszúságból vesz el területet, de itt is lehet cél akár a -18 ℃ -os hőtartás minél kevesebb hőhíddal. Ez azt jelenti, hogy a gépjármű saját ajtó szárnyaira kerül a szigetelés. Tehát az ajtó szárnyak a tokra fognak rázáródni, majd egy gumi felületen hőszigetelnek, akár aszimmetrikus, vagy szimmetrikus kivitelezésben.
Oldalajtó
Egy +5℃-os kivitelnél egy oldalajtó hőszigetelése relatív egyszerűbb megoldást enged meg, míg a -18℃-nál már alaposan át kell gondolni az oldalajtó szigetelését, pláne, ha nem egy „ajtóban-az-ajtó” hőszigetelést szeretne az ügyfél megvalósíttatni, ami egy sokkal egyszerűbb megoldás. Az oldalajtó hátsó fele nyitáskor kiugrik, majd egy sínrendszeren kicsúszik az autó oldalfalához. Körülbelül 2 cm van az ajtó lapja és az oldalfal között. Nyilvánvalóan ez a 2 cm határozza meg a szigetelés vastagságát is, tehát azt, hogy mennyire lehet az ajtólapot kiemelni a gyári síkjából. Ehhez viszont a megfelelő vastagságot és a hőtartást kell produkálni a szigetelés kialakításával.
Fontos tényezők az utólagos hőszigetelés kialakításakor
Szigetelésben szerzett több éves tapasztalatunk és az ügyfelektől visszakapott információ mondatja velünk, hogy fokozottan fontos az élvédelem. Az oldalalfalak, a homlokfal, a tetőzet mind egy élben érintkeznek egymással, ezeket pedig védeni kell a behatásoktól. Elrettentő példaként említenénk a műanyag élzáró profilokat, melynek egy előnye van csupán, mégpedig az, hogy mutatós. Viszont gyakorlati szempontból sérülékeny, épp ezért nem is ajánljuk. Mi minden esetben az ügyfél helyébe képzeljük magunkat, azaz abba a helyzetbe, amikor ő ezt az autót munkája során ténylegesen használja. Tegyük fel, kihúz egy ládát, aminek a sarka, ha beakad a műanyag élvédőbe, egy mozdulattal fel is tépheti azt.
Ezért mi a rozsdamentes élvédőt javasoljuk, ugyanis sokkal strapabíróbb. Véleményünk szerint dekoratív, ráadásul nemigen növeli meg a végső súlyt.
1,5 mm - vagy annál vastagabb - tükörsima poliészter, vagy 0,8 mm vastag üvegszőtt poliészter?
Mindkét felület használata egy elfogadott megoldás, megosztja a szakmabeliek véleményét az utólagos hőszigetelés kialakításakor. Bizonyos esetekben az üvegszál erősítésű poliészter lemezt preferáljuk, hiszen ugyanolyan jól néz ki, viszont ugyanazt a szilárdságot kapjuk a vastagságon nyert mm pedig nem elhanyagolható a belső burkolás kialakításakor.
Furgonokat általában a raktér légköbmétere alapján célszerű kategorizálni.
Átlagosan 3-4 légköbmétertől többnyire 17 légköbméterig terjed a paletta. De akad 19 és 22 légköbméteres autó is, például ez utóbbi az Iveco mérete.
Utólagos hőszigetelés beépítésére a leginkább praktikus autó típusok:
-
Ford Transit
-
Peugeot Boxer
-
Citroen Jumper
-
Fiat Ducato
-
Volkswagen Crafter
-
Hundai H350
Utólagos hőszigetelt felépítmény furgonba beépíthető KIT változata
Kapcsolatban állunk világszinten is elismert és kiváló minőségű felépítményeket gyártó cégekkel, melyek nagy előnye, hogy egy új típusú haszongépjármű piacra kerülése után röviddel legyártják az utólagos hőszigetelt felépítményének KIT - oldalfalak, homlokfal, tető, padló - változatát kiemelkedő minőségben. A KIT előnye, hogy gyorsabban összeállítható, hátránya viszont a drágább ár fekvése.
Gyártók, akikkel dolgozunk:
-
Aluvan
-
Lamberet
-
Thermosol